Badrum från ax till limpa

Ny dag nya möjligheter.  Har fått några frågor på Badrum. HUR, VAR o NÄR  går det till.....
Tänkte leka byggrådgivare o ge lite tips o råd. Märk väl att det är inte jag som gör jobbet men jag har god insikt i vad som görs kanske inte riktigt hur men ändå...
Det blir en massa speglingar så bilden ser gul ut...
När det gäller extrapriser o röda lappar så har jag en extra bra känsla för det. Dom flesta som känner mig vet att jag nästan kan må dåligt om jag inte hunnit med att nyttja ett rabatterbjudande.
När det gäller om- eller till byggnader så visst finns det stora madöjligheter att göra kap bara man har TID på sig.
O planeringstid har varit en stor tillgång för mig i den här frågan. Konsulten har ju som jag nämnt tidigare varit ganska hårt upptagen av andra åtagande o jag har suttit hemma o läst annonser om extra priser.  Tänk att det finns alltid nån fördel med det som i första anblick kan verka negativt.
Till Badrummet:
"Vi" började att riva ut det gamla i maj månad. Jag kommer att använda vi formen även om jag mest får titta på.
Badkar, tvättställ o badrumsskåp  fick nya ägare som i ett nafs.  Man ska ALDRIG vara rätt att fråga i sin omgivning det finns alltid nån som har behov på ett eller annat sätt.
Sedan var det dax att ändra grunderna i rummet. Dörren flyttades 1 meter vilket i sig nu har medfört att vi inom det snaraste måste tapetsera om hallen.  Elen drogs om i nya rör vilket medförde att vi sänkte taket 45 mm och upp med nya gipsskivor.  Väggarna stärktes upp med nått som heter humanboard,  mögeltåliga gipsskivor. Ventilationen fick en ny dragning.
Hit kan man säga att det mesta flöt ganska smärtfritt. I vår ritning på det nya badrummet så skulle tvättstället flyttas vilket medförde att vi skulle ta nytt hål i golvet o ansluta avloppet nere i garaget allt enligt råd från fastighetsägaren. Eftersom man här på Örnen ska göra ett prov inom solenergi området så skulle vi nyttja firman som va på plats i huset för att borra hål i golvet. Vi bor på 1;a våningen så det är ett betongvalv mot garaget.
Borrningen blev inget problem i sig MEN  helt utanför alla grundprinciper så va en avloppsledning dragen i en sväng precis där borrhålet gjordes....KUL   som tur va så var det avl ledningen till vår toa  som nu givetvis va avstängd.   Följden blev att borrkillarna fick 4 timmars merjobb med att bila upp golvet för att det skulle gå att laga skadan.  HSB kom o lagade röret men hålet blev kvar.
Här va mitt tålamod slut. Nu stänger vi o åker till stugan sa jag första veckan i juni,vilket vi gjorde. Hålet i golvet va 50 - 60 cm långt  o  ca 35 cm brett. Direkt kontakt med garaget.
VI fick inte själva fixa detta utan föreningen ville att vi skulle vänta på  att killarna som jobbade med solprojektet kom hit efter semestern....... o så blev det.
Semestern är över men konsulten bygger uterum i Söråker vilket i sig blev en höjdare för ägarna som idag är helnöjda med sin utbyggnad.
Sedan var det jobbet uppe i Nora med den nya infiltrationsanläggningen  o DÄREFTER blev badrummets tur.
Under den här processen har vi - jag hunnit handlat en massa prylar till många fina rabatter.
I maj hade K-Rauta erbjudande om 30 % på badrumsinredning från Temal. Så lyckad Temal var den badrumslösning som vi hade tittat på under våren. Den här rabatten innebar att vi fick högskåpet utan kostnad.
Man kan lugnt säga att på den här typen av prylar så kan man ta betalt. Svebergs, Temal, Westberg o Hafa ligger i samma prisklass svårt att förstå vad som kostar.
Mer rabatter i maj månad. Media Markt  har 25 % på hela sitt varulager. VI var där för att köpa en ny TV  o innan vi gått ut så hade vi köpt tvättmaskin o torktumlare av märket Bosch. O VAD JAG blir glad när man pratar rabatter.
I juni har Beijer 20 % erbjudande på duschväggar. I vår byggplan så skulle Per "bygga" duschen i hörnet med korta väggar på framsidan o sedan va planen att ha 2 öppningsbara glasväggar. Återigen klippte vi till, alla bäckar små .... osv.
Tidigt hade jag bestämt att vi skulle ha mosaik i duschen. SOM av en slump så springer vi på ett erbjudande på Bahaus. 50 % rabatt på glasmosaiken som jag hade tittat på  vid ett flertal tillfällen Beslutet är enkelt.
Mosaiken kommer på plats
Nu är det höst o vi kommer till väggbeklädnad. Vi har varit runt på kakelfirmor i massor av tillfällen svårt att bestämma sig  ska vi ha Aftonbladet el Expressen.
Beslutet blev att vi handlar hos KakelProffs på Heffnersvägen. Jättebra service, trevlig personal o klart bra kundfokus.
Vår plan är att golv o väggar ska vara klart innan vi åker till Thailand........ Långnäsa   det blir problem med leveransen av väggkaklet. Så det fick bli semester.
Utvilade efter 3 veckor i Thailand, så planerar vi att starta direkt när vi kommer hem. Då hade vi tagit med oss nån jäkla bacill så vi var i princip golvade båda två i 7 dar. KUL   nu börjar nerverna att visa sin dåliga sida.....
VI ska ha en massa gäster till jul o dagarna går...... Jag känner mig helt desperat tur att mannen är lugn.
MEN det blev klart o så fint det blev dessutom   Det är en fröjd att visa våra gäster VILKET vackert badrum vi har.
Till dig som har funderingar på nytt badrum. Prisbilden är ca 55-60 tusen trots att vi har haft möjlighet att nyttja så många rabatterbjudanden  detta är exkl arbete för där har ju "vi"  konsulten.
Konsulten som ritar, snickrar, drar rör, kopplar el o sätter mosaik o kakel allt enligt principen det finns INGA genvägar i arbetet.
.

Kommentarer
Postat av: Anonym

test

2010-01-04 @ 19:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0