Läst men inte förstått - en mycket kompetent ursäkt

Vad är det som händer i präktiga Sverige. Finns det någon som sitter med i en företagsstyrelser som  med gott samvete kan säga att det här går jag inte med på.   Troligen inte o då slås man direkt av frågan VARFÖR inte? Svaret är ganska enkelt , då är man inte med i "klubben" längre. 

Nu avlöser skandalerna varandra. Ena dagen får ett antal toppchefer  jättehöga bonusar trots att företaget i princip är konkursmässigt.

Nästa dag så visar det sig att under åren har ett antal VD personer sett till att värna om sin pensionering på bästa tänkbara sätt. O vem skulle inte göra det om man fick chansen. Det är väl därför varje repektabelt företag har en styrelse och min uppfattning har varit att det är deras "FÖRBANNADE Plikt" att granska vad som läggs fram o beslutas i företagsledningen.  Men det kanske är en missuppfattning.

Inte nog med att dom som får dessa höga pensioner,  är Höga tjänstemän i de företag som har hand om Svenssons kommande pensioner- 

O inte nog med det ,  i styrelsen för  några av dessa företag sitter LOs ordförande.  Wanja Lundby-Wedin  men den stackars männskan hon har svårt för att förstå vad hon beslutat så här i efterhand ialla fall. 

Jag tycker att detta är nästan skrattretande......  Ena minuten går hon ut o säger att Bonusar det är ett skit, nästa minut är hon med o beviljar detta  o som en extra liten karamell är hon även med o  ser till att nån chef får en rejäl pension.

Som kvinna så skäms man på hennes vägnar, om hon åtminstone kunde vara så ärlig att säga att så här är det i Sverige. Men skulle hon göra det så måste hon givetvis samtidigt skylla detta enorma överbud på sittande regering. Givetvis är det deras fel.

En liten slutlig stilla fundering.  Hur förklarar alla sanna socialdemokrater detta. Är det regeringens fel eller är det så enkel så att även socialdemokrater  tillhör dessa människor som gärna roffar åt sig om man får chansen.

Kom inte o säg att detta är ett solidariskt tänkande.   Jag ser fram emot lite kommentarer till detta enormt "GLASSIGA ämne" 

Slutligen kan jag väl säga att jag är för BONUS  har själv haft det 10-15 år i min säljarroll. Det är ett bra instrument att få folk att jobba lite extra. MEN DET STÄLLER STORA KRAV på rätt uppföljning. TACK vare bra säljresultat o en hel del bonus kan jag idag helt utan dåligt samvete ta emot en ganska bra pension.


Kommentarer
Postat av: Annica

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att det som har hänt i AMF är regerings fel. Måsta man slänga all egen moral och etik i papperskorgen bara för att man ges större frihet. Jag tycker att det är dags för Vanja att lämna sin post på LO, ingen kan väl klara av den enorma arbetsbelastning som hon har som medlem i nästan 25 styrelser. Är det girighet som gör att hon är med i så många styrlser eller tror hon att hon kan bidra på ett positivt sätt som på sikt gynnar LO:s medlemmar. Nej ta semester ett tag Vanja, det verkar du behöva.

2009-03-25 @ 09:52:24
Postat av: Kreativa tankar

Men lilla Annica........ Jag trodde att du kände mig gör du inte det?

Ser du inte ironin i min text..

Allt som inte är bra idag är ju regeringes fel det vet du väl .....

Kul med männskor som tycker till vi måste bli fler av den sorten eller hur

2009-03-25 @ 12:19:48
URL: http://norasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0