Timrå - Sundsvalls Framtid - vad blev det av den tanken

Nu känner jag att jag måste kasta mig in i debatten om regionindelningen i södra Norrland.

I mitten av 90 talet så bildades ett projekt i Sundsvall- Timrå kommuner som skulle jobba med att hitta bra samarbeten. Telia var med i en del av projekten, där man bland annat jobbade med att utveckla hemsjukvården.  Det projektet blev ett lyckat kast o många andra kommuner tog efter och började titta på vilka tekniska möjligheter som fanns att med teknik spara tid o pengar. Då va det givet att Sundsvall -Timrå samarbetade för framtiden i regionen. VAD blev det av tanken Sundsvall-Timrås Framtid  och VAD är det som i stället händer i dag?

Det är säkert rätt att man börjar titta över den gamla länsindelningen. Det finns säkert massor med fördelar med att hitta nya länsgränser /regioner både ekonomiskt o utveckllingsmässigt. MEN detta bör ske med folkets röster. Jag tror inte en sekund på att det är som Eva Lindstrand sagt vid ett flertal tillfällen: detta är en så svår fråga så "vanliga Svensson" kan inte sätta sig in i den.   

Politiker är dom inte valda av folket, klarar verkligen folket av detta?

Nu ska ingen skugga falla enbart över Eva Lindstran  för tydligen är det så att i Timrå Kommun så är man för en gångs skull enig  över partigränserna.

I dagens Sundsvalls TIdning  har förra kommunalrådet Kenneth Westberg en mycket bra insändare.  I den så ifrågasätter Kenneth om det kan vara så att vi här i TImrå/Medelpad skulle vara mindre lämpade att klara av en folkomröstning än vad folket i Habo utanför Jönköping  är.  Givet vis så har Kenneth  rätt, det finns väl inget som talar för att kunskapen/inteligensen  är högre för att man bor i södra Sverige. 

Timrås kommunledning MÅSTE  inse att detta är en så stor o viktig fråga så det är dax för en folkomröstnig.

Ta till er kritiken o tänk om. Som jag ser det så borde både Timrå o Härnösands kommuner till höra samma region som Sundsvall.  Närheten till Norrlands huvudstad, ett stort sjukhus och en region som borde ha stora utvecklingsmöjligheter.

Det kan väl inte vara så att vi som råkar bo i Timrå ska i princip bli tvingade att flytta på andra sidan Merlobäcken. För mig känns det som den enda rätta vägen om inte kommunledning i Tmrå tar tag i frågan o går ut i en folkomröstning.

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Jag håller med dig om att Timrå och Sundsvalls kommuner ska ingå i samma region - just därför att vi redan är en gemensam region. Ang en ev folkomröstning: Jag är inte helt säker på att en folkomröstning i Timrå skulle innebära en önskan hos väljarna att tillhöra samma region som Sundsvall. Men som Timråbo hoppas jag naturligtvis det.

2009-02-04 @ 21:08:01
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej!



Tack för titten på min blogg.



Oavsett hur våra barn lämnade oss så ger det djupa svårläkta sår i hjärtat och ärret blir alltid kvar...ibland rivs det upp och blöder...ibland kliar det lite...ibland märks det knappt inte... men det finns ändå alltid där.



Jag är oerhört tacksam för de nästan 22 åren som jag fick äran att vara mamma till just honom och jag kan minnas och skratta åt olika saker han sagt och gjort...men som du säger livet blir aldrig mer detsamma.



Kram Pernilla Christians änglamamma



www.christiansellergren.se

2009-02-05 @ 09:42:07
URL: http://www.christiansellergren.se
Postat av: F

men vad ligger i begreppet "Norrlands huvudstad". Det är ju bara ett PR jippo från sundsvalls kommun.



Personligen tycker jag det är svårt att utse en huvudstad i norrland eftersom det är så många län. Men Umeå är ju den största staden samt har regionsjukhus så det hade ju varit mer logiskt. Men begreppet "norrlands huvudstad" är helt verkningslöst i annats syfte än PR.

2009-02-09 @ 12:25:18
URL: http://dagligdags.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0