Kärnkraft, vind o vatten - ja vad ska man tycka

För 30 år sedan va jag helt klar på min åsikt. Kärnkraft det ska vi inte ha.

Nu har det gått en massa år o tiderna förändras o även vi människor. O just detta att vi människor förändras det är väl tur det. Tänk om vi skulle fortsätta  livet igenom med samma åsikt som man exv hade som tonåring.

Igår blev det klart att sittande regering säger ja till fortsatt drift av kärnkraftverken o även att byta ut befintliga till nya och förhoppningsvis bättre.  Samtidigt så togs ett beslut om att satsa betydligt mycket mer på vindkraften.  Här blir jag väldigt vankelmodig i min åsikt. Men jag medger att jag har en annan bild idag än vad jag tyckte på slutet av 70 talet.

För att försöka förstå mig själv så tänker jag så här: Kan vi verkligen klara av dagens krav på utveckling i samhället,  kan Sverige lösa sitt energibehov på nått smarare sätt än övriga världen, klarar vi av att minskad arbetslösheten och att dom som har arbete verkligen får behålla detta , om vi helt stryper dagens energikällor. Detta är verkligen svåra frågor.
Jag tror idag inte att det finns någon som tycker det är bra med det avfall som blir från kärnkraftverken MEN alternativen IDAG vad är det?

Givetvis måste det satsas mycket mer på utveckling av förnyelsebara energikällor MEN man kan ställa sig frågan ; Vad är det som hänt under de 30 år som gått -- ja inte är det särskilt mycket. Vi har fått ett antal vindkraftverk  men tyvärr är det alldeles för få för att vi skulle kunna leva på detta om vi nånsin kommer dit.

Fortfarande tror jag på att vi kommer att hitta andra alternativ  men tveksamt om det kommer att lösas under de närmaste 30-40 åren.  Jag tycker därför att det va ett bra grepp av Maud Olofsson att säga ja till gårdagens förslag-beslut.  Nu får vi alla som i grunden är emot kärnkraften hålla tummarna för att utvecklingen på andra möjligheter verkligen går framåt.

Du som fortfarande är kritisk  oavsett politisk åsikt,   jag tycker du ska ställa följande frågor till dig själv:

Vad innebär det för dagens industrier  om vi stänger kärnkraftverken?
Klarar vi av en kraftigt ökad arbetslöshet?
Finns det ekonomi för detta i vårt samhälle?

Tyvärr så måste vi nog bita i det sura äpplet ett antal år framåt i tiden.

Det kanske är detta som är Sveriges framtid:
Att vi, lilla Sverige, kommer med en uppfinning som är så revolutionerande att vi kan bli världsledande i energiförsörjningsprojekt.  Jag hoppas verkligen att  vi får uppleva detta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är för

Och har alltid varit för kärnkraft

Varför dra ner på kärnkraft när vi till slut köper dyr kärnkraftsel från ryssland ändå?



Eller ännu värre - miljöbovens el nr ett - kol från kina.

2009-02-07 @ 18:28:33
Postat av: Marcus

Och det var jag.

Marcus som skrev det ovan! =)

2009-02-07 @ 18:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0