Tid för eftertanke då är det skönt med en fin sommardag i Nora

Har varit hemma o tvättat, uträttat lite småärenden o är nu åter i Nora. Men Per är kvar hemma, han jobbar med Strindlunds nya uterum. I morse kom Loka till oss. Hans föräldrar, Henrik o Jenny, har åkt till GÖteborg för att se Madonna. Loke är en verkligt tuff kille, När dom lämnade honom så säger han bar hejdå Inga sura miner där inte trots att han bara är 3,5 år o inte känner mig särskilt väl. Vi har träffats 4 gånger det senaste året. Per hade redan åkt till Strindlunds så jag packade bara bilen o sedan åkte vi. Vi gjorde lite små utflykter på vägen. Först var jag å köpte blommor till graven i Ljustorps kyrka. På söndag är det 32 år sedan Tony, min äldsta son, somnade in efter 3 år av en ganska tuff sjukdomstid. Tony blev 10 år. Det är helt ofattbart att han skulle ha varit 42 år om han fått vara kvar hos oss. Jag brukar alltid köpa rosa rosor till den här dagen men iår så bröt jag den traditionen o köpte gula rosor med rödorange kant till det så blandade jag med en kvist av klar blå astrar det blev en jättefin bukett. Jag satte en likadan på mina föräldrars grav där även min äldste bror ligger. Det är märkligt det här med att besöka kyrkogården Allting kommer så nära trots att åren går. Man känner samtidigt en sån inre frid när man varit där. Trots att jag måste inse att med åren så blir det färre o färre besök. Efter besöket i Ljustorps kyrka åkte jag o Loke till min svägerska Britt som bor i en liten by på vägen mot Roten-Stigsjö. Britt är änka sedan 8 år o bor ensam i ett ganska ensamt hus. Varje gång jag kommer blir det lika uppskattat. Jag verkligen känner att Britt o jag har en djup vänskap Det blir alltid längre besök än jag planerar iförväg. Vi har alltid så mycket att prata om. Britt är syster med min förra man, men trots att han o jag varit skilda i ett stort antal år kommer hon alltid att vara min svägerska. Britt är cancersjuk sedan 7 år tillbaka men är väldigt nöjd med sin tillvaro. Hon har mycket att lära till omgivningen. Hennes livsfilosofi, sedan hon blev änka o året efter blev sjuk, är att hon är så tacksam för varje dag som hon orkar med att klara sig själv o få njuta av sina barnbarn o nu även barnbarnsbarn. När jag träffar Britt tänker jag ofta på att människor gnäller alldeles förbannat mycket i onödan. VARFÖR kan vi inte vara nöjda med dagen o inte alltid ha nått att gnälla över. Är det inte vädret så är det skatterna eller att man är så trött, att man inte orkar osv. listan kan bli hur lång som helst. När jag började blogga så fick man väla ett "valspråk" kanske man kan kalla det Jag valde Kreativa tankar och det gjorde jag av den anledningen att vi människor måste bli bättre på att se möjligheter o försöka att lägga problemen lite på sidan. MEN det är lättare sagt än gjort. Efter kaffe o mycket prat åkte Loke o jag vidare hit till stugan i Nora. SOLEN skiner o det är en helt underbar dag. Nu har det äntligen hänt för den här sommaren JAG har doppat mig i havet trot eller ej. Det är klart bra att ha småfolk på besök Man kan ju inte stå där på stranden o säga till en 3 åring att jag är en STOR badkruka Det är inget språk som en 3 åring förstår. Det va jättevarmt i vattnet 22 gr utanför bryggorna så troligen 24 innanför. Nu ligger Loke i Pers säng o håller på att somna Jag skall för första gången sova här som ensam vuxen. Men jag har ju en riktig liten miniman vid min sida så det kommer säkert att gå jättebra. Jag ser verkligen fram emot att vi får några barnbarn som vi kan få rå om här på somrarna. Undra bara vem som skall slå till först. Det här är första sommaren som inte Andreas, nu 18 år mitt första o enda barnbarn, inte har varit hos oss i minst en vecka på sommarlovet. Han är ju stora karln nu o har jobbat på Golfrestaurangen vid Midlanda hela sommaren så han har inte haft tid med mormor. I morgon kommer Lokes farmor Bittan o hämtar honom o då byer vi "grejer" med varandra Hon har Per med från Timrå, så då är ordningen återställd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0