Hundar, ungar o hembryggt äppelvin....o så lite blommor

Idag är det precis 1 månad sedan jag skrev senast. Jag vet inte vart tiden tar vägen.
Är det så här att vara kär..... visst finns det en låt som börjar så?  Jag skulle vilja säga: är det så här att
vara ledig avtalspensionär???   
Vad gör man med tiden?   Ja inte sitter man och rullar tummarna om man gjorde det så skulle troligen tiden
stå stilla.
En liten återblick på vad som hänt under juli månad.  Vi bor i stugan och roar oss med både det ena o andra.
Jag har gjort en upptäckt......  tidigare har jag jämt sagt att jag är helt ointresserad av trädgård, gräs o blommor. Jag tror det är en fel tolkning   det kanske är tiden eller orken som har saknats.


'
Inte för att jag ska skryta men jag har riktigt fina blommor på flera ställen på tomten.  På försommaren tog vi hem tre lass matjord och fixade till lite gräsmatta på entresidan .... nu har den börjat komma riktigt bra.  Men fortfarande har vi ganska mycket jord som ligger kvar i högen-..... det kanske finns nån som känner sig arbetssugan  så välkommen upp till Nora
så kan du få prova skottkärran.


Jag vet tom vad blomman heter -  Riddarsporre  fin eller hur?

Vad har vi nu sysslat med under månaden som gått.  Vi var på Dragspelsstämma på Mannaminne.
RIktigt trevligt. Nu funderar säker någon  VAD GJORDE ni där    Det är så att våra grannar nedanför   har en dotter som heter Olivia  och hon är jätteduktig på att spela dragspel-  Hon började spela för ca 4 år sedan  o nu är hon riktigt proffsig  Olivia blir 15 år nu till hösten  Tro nu inte att det är en töntig liten tjej   NEEJ   en mycket målmedveten tjej  som har nästan allt som man kan tänka sig  Hon är vacker att se på, ett jättefint sätt, mycket duktig i skolan,  jättefin sångröst o så kan hon spela dragspel. 
Det är förklaringen till att vi varit på Dragspelsstämma.

Olivias framträdande  -  ett mycket svårt Italienskt stycke som hon fixar jättebra

Det var många olika uppträdande  och ett gäng som varit på dragspelskollo o även där hade vi  bekanta. Jim föräldrar Karin o Bert har på äldre dar börjat spela dragspel o var nu för andra året med på kollot. Kul att se dom med dragspelstakter.


 Karin o Bert  på dragspelskollo på Mannaminne

En kväll var vi på middag hos Lena o Leif  dom har stuga strax bortom vårt område  så det är gångavstånd ingen taxi behövs det funkar med apostlahästarna. Trevlig kväll med god mat o gott vin.  Kul att se deras nyrenoverade kök  det blev jättefint. Så har Lena övertalat Leif om att bygga en bastu nere vid sjön   o det blev verkligen jättefint.

Hos Leif o Lena i deras uterum   Lena verkar fundera över nått.....

Så har vi varit på Räkfrossa hos Maggan o Staffan  i deras stuga vid Oxviken.   En mycket trevlig kväll  där vår Filmklubb var inbjudna.  Det låter märkvärdigt med Filmklubben  men den har jag berättat om tidigare  vi är 4 par som går på bio en gång i månaden   Men inte när solen skiner o det är sommar  då hoppar vi filmen  men träffas kan man ju göra ändå.

Nästa möte blir hos Berit o Kjell,   i Berits stuga i Långskog.


                                           Undra vad det är som Berit tycker är så kul

Vi har haft besök av våra barn över en helg. Håkan o hans nya tjej Marie kom på en onsdag   sedan på torsdag kom  Marcus o Lina  och Jenny. 

                                           Marcus Jenny o Lina  verkar lyssna  på "mamma"


Håkan o Marie  står för maten,  Perfekt 3 rätters middag

Så har vi testat fjolårets surströmming en kväll med Annemarie o Gösta o Kalle o BIrgit.   Det var jättegott  Varför äter man inte den delikatessen vid fler tillfällen.


                                          Vi tar en tårtbit till kaffet  efter strömmingen

Ja nu är det faktiskt inte så att vi bara har umgåtts o åtit god mat Vi har faktiskt arbetar lite då odå också  Särskilt Per  han har mycket att stå i..    han har byggt en till altan  utanför det som ska glasa in    det blev jättebra.  Sedan har han listat i rummet o sovrummet  sånt som inte blev förra sommaren.     Han har även varit konsult    bla hos Ann-Britt o Uno   och där ska han  nu fortsätta  Dom ska bygga ett uterum och det ska Per hjälpa till med.

                                          Den nya altanen börjar ta form

Som om detta nu inte skulle räcka för konsulten   Han är även Vägfogde i vår föreninge iNora   och senaste veckan har han röjt  ja jag va faktiskt också med o gjorde lite nytta. Sedan har han haft dit en traktor som dikat o kört på grus på en sträcka.   Det skulle behövas på hela vägen  men pengarna som är avsatta för vägunderhåll räcker inte så långt.

Hur var det nu med blommorna som jag började att skryta om.   Jag har handlat en hel del plantor bla så skickade jag efter på Odla.nu   och det var riktigt fina små knölar som kom o nu har dom börjat visa upp sig i riktigt fina modeller.
Jag har faktiskt även köpt färdiga exemplar  som än så länge gör sig till o visar vackra blommor i olika färger. 

                                                     Doftschasmin i full blom     (kanske felstavad med det bjuder jag på)

Det här kanske är ett klart ålderstecken  Man blir som tanten i  den gamla visan  "Jag är en gammal fiskar gubbe sitter o maskar nät........... i sista versen  så handlar det om hans fru som går o plockar med blommorna o mest pratar för sig själv     Undra hur länge det dröjer innan man är där.....

Det är mycket som man kan förundra sig över   JAG har faktiskt plockat bär   det är verkligen inte min grej   MEN  jag har gjort det  Det finns hur mycket blåbär som helst  alldeles i tomtgränsen   Det blev blåbärsgröt  o blåbärsmuffins.
Håll med om att det verkar  rejält   Jag fick nästan blodad tant  jag tror jag ska plocka lite mer nu till helgen

Nu vill jag intala mig själv att dit är det långt kvar men man vet ju aldrig.  Jag har faktiskt för att motverka för tidigt åldrande  återupptagit träningen   har kört kraftfull power walk  enligt Martin Lidbergs instruktioner   Det funkar förvånansvärt bra   2 gånger 20 minuter hårt gång  nästan så att man vill springa sedan ska armarna gå som trumpinnar efter sidorna    Jag tror på den här typen av träning   Tron kan ju förflytta berg  så givetvis kommer det att funka  Om två veckor ska jag o mina fjällkompisar ut på vår årliga vandring o då gäller det att man packar ner orken i ryggsäcken....

Jag har varit hundvakt åt lilla Ozzy  och då blir man ännu mer inspirerad av att röra på sig.  Men det kanske blev lite för mycket för hundstackarna va alldeles slut efter våra tråningspass   ...... Jag har även fått med mig Per på ett antal träningsrundor han är riktigt duktig   o har även fått upp farten ganska bra    Man ska aldrig sluta tro på under   

Det här med att blogga   det är märkligt    det känns inte riktigt rätt att sitta o skriva när jag är i stugan   Just nu är jag hemma o sitter i datarummet o då funkar det klockrent-

På fredag ska jag få vara barnvakt åt Loke  det är min bror Hasses barnbarn. Han är ett riktigt charmtroll på 3,5 år,  det blir jättekul. 

Loke  förra gången han var på besök hos oss

Nu ska jag försöka bättra på bloggandet   .... Jag läste Annicas blogg idag o jag håller med henne om att det är ett bra sätt att skapa en bild på vad man har gjort   Lite grann som dagboks anteckningar    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0