Makt, Matlagning och motion - -är det en kvinnofälla??????

Vi närmar oss Påsken. I morgon åker vi till Björnrike.  En vecka med skidor, snö och dessutom ska det bli SOL enligt meteorologerna och dom litar vi på........ 

Annars är det inte så lätt i dagens läge att lita på nått man hör i etern. Vad är det som händer...... med människan när den är i ramljuset.  Måste det alltid vara så att man hela tiden blir besvikna på hur vi människor agerar när vi får makt.
 
Helt plötsligt så är inte grundvärderingarna värda nått, det är så lätt att åka med på tåget. Politiska värderingar läggs på hyllan  sedan kan man lätt skylla på att man inte förstått.  Det mest förvånansvärda tycker jag är att det inte har någon som helst betydelse vilket politiskt parti du tillhör,  ALLA färgerna blir lika fartblinda eller det kanske är så att man i maktens högborg är färgblind......... Här tycker jag att jag kom på en mycket bra förklaring.

Wanja Lundby Vedin  hon har det inte lätt just nu. Tänk att ställa sig som kvinna framför en hop av män som dessutom kanske tillhör byggnads eller metall. Dom skäder inte orden  hur i hela världen ska hon kunna förklara sig. Att hon, folkvald av LO kolletivet , har suttit med och bidragit till pensioner som är så skyhöga så en byggkille har svårt att få ihop dom pengarna på en livstid. Dessutom har hon haft ett finger med i beslutet på pensionsavgångar till en av sina närmaste medarbetare. 

SOm kvinna tycker jag att det är extra beklagligt det som händer i politiken, Vi behöver kvinnor på ledande ställning men vi behöver inga kvinnor som strular till det för oss. Kvinnor har nog svårt att slå sig fram i näringslivet ändå.

Idag har vi fått läsa o höra på flera nyhetssändningar om en annan omtalad kvinna. Annika Östergren  kvinnan från lilla Sverige som suttit 28 år i fängelse i USA. Tänk så många gånger hoppet har blivit grusat både för henne o för hennes anhöriga här i landet främst då hennes gamla mamma. 

Här kan man också ha åsikter om vad som är rätt eller fel. Visst var hon delaktig i de gräsliga brott som hennes kille utförde då på 80 talet. Men med våra svenska mått mätt så är straffet onormalt högt. Visst är det rätt att hon nu äntligen får lämna USA o åka hem till Sverige. Även om hon också här kommer att sitta i fängelse så blir säkert möjligheten till frihet betydligt större.
 
Även här kan man se hur en människa kan falla för trycket  idetta fall hade det kanske inte med makt att göra utan med mer kvinnlig dårskap i samband med en dåraktig förälskelse.

Nu till lite mer jordnära tankar. Mer hemmavid  -  mer kvinnligt.  

Inför vår fjällresa  har vi idag haft storkok,  ja jag skriver vi  för även Per har deltagit i köket. Han blir faktiskt bättre o bättre när det gäller kökssysslor.  Vi har grilljerat en påskskinka, gjort den för oss typiska fjällmaten  Sjömansbiff,  kokat ärtsoppa och även bruna bönor.   Den här gången var det ingen kunglig förlovning så bönorna blev riktigt bra.
Vi har bakat en kaka  och även hunnit med att till middag äta taco buffe.

Mer kvinnligt  -  Motion  och här kan man verkligen säga att vi kvinnor har lyckats. Tänks så många kvinnor som flera gånger i veckan utövar ett kraftfullt motionspass. O det riktigt roliga är att nu för tiden så motionera kvinnor i ALLA åldrar.
Ända upp i 80 års ålderna  håller man igång. Vilken framtid man har framför sig.

Igår körde jag en riktigt hård motionsdag  En timmes mycket rask promenad tillsammans med Per. Ja du läste rätt, Per har hittat gångrytmen så nu går han i min takt.  Och den takten är i likhet med mitt sätt att prata  det går klart fort.

Dom här två sista M en  som jag skriver om, Här finns det inget inslag av maktfullkomlighet.

Det bara fungerar och har så gjort i många år nu. Tittar man på matlagningskonsten så har den legat hos kvinnor så långt bak i tiden som man överhuvudtaget kan tänka.  Här har inte makt kampen tagit några stolliga utflykter.

Det andra M et  - Motion har i och för sig kommit i modern tid ialla fall för oss kvinnor. Och än så länge tror jag dom flesta kvinnor utför det utan någon som helst maktkamp mer än mot sig själva. 

Kontentan av dagens inlägg blir Hur  än man vrider det så är det kanske bäst för oss kvinnor att vi håller på med Matlagning och motion.........

Förhoppningsvis så förstår alla som läser detta min ironi i Kvinnosaksfrågor 

Fram för flera Starka Kvinnor  som klarar både MAKT MATLAGNING OCH lite MOTION emellanåt. 

Glad Påsk till dig som tittar in här hos mig i min lilla Dagboksfundering 

Det är ett bra tidsfördri




Kommentarer
Postat av: Annica

Uppskattar dina inlägg på min blogg, tack.



Visst är det härligt med helger och traditioner. Och alltid har maten en plats där i centrum. Vi dukar som valigt upp vår Påsk Buffe i Armsjön med hela familjen samlad.



Jag önskar er en riktigt Glad Påsk.



Kramar Annica

2009-04-08 @ 13:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0