Den första riktiga vårdagen - begravning efter Maria

Idag har  jag o Annemarie, varit på begravning.

Det var begravningsakt för Maria som jag skrev om för nån vecka sedan. Maria blev 22 år , som efter ett år med sjukhuset som den viktiga länken i vardagen, somnade in efter ett tappert försök att bearbeta den cancer som satt sig på levern. I Marias fall så var cancern starkare än de behandlingsmetoder som finns och familjen tillsammans med läkare fick inse att  behandlingarna inte gett nått resultat.

 Maria  ett av Monica och Anders 3 barn, enäggstvilling med Elin, och lillasyster till Petter.

Att gå på begravning är alltid tungt ,men när det är en ung människa som bara har hunnit börja se på livet, då är det extra svårt att förstå och inse vad det är för mening

När vi samlades utanför kapellet så är det vårens första riktigt  vackra dag. Solen skiner och det är 16-17 gr varmt. Ändå är det kallt inombord.  Det är jättetungt att träffa familjen och man hittar inte några passande ord. Vad som känns bra är att man ser ganska snabbt att dom närmaste anhöriga uppskattar att man kommer. Jag tror att vid sådana här tillfällen  är det väldigt viktigt med familjeband och helt plötsligt blir släkten så viktig.  

Det blev en vacker cermoni, ljus och fin musik och vackra blommor. Jag tog några bilder som jag tänker skicka över till familjen om nån vecka. Som  närmaste anhörig är det svårt att få en bild av händelsen och därför kan det vara fint att se det lite i efterskott. 

När man kommer hem så kan man inte ta sig för nått. Man känner sig jättetrött och man känner sig nästan som att man har jobbat i flera dygn. 



Himlen bestämde sig att gråta den 2 april
men hädanefter finns ännu en solstråle på dagen 
och en stjärna på natten närvarande
för att sprida energi till oss som är kvar här 
och vandrar på jorden 

Dikten skriven av Marias kusin Emma


 
Det borde blivit morgon, blivit gryning
Det borde blivit ljusan dag
Men för ett ögonblick är allting stilla
som när vi låg i gräset Du o jag

Familjens val av dikt på Marias dödsannons



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Så otroligt fint du har skrivit om Maria. Tårarna rinner när man läser, jag saknar henne så mycket. Tänkte om du ville skicka bilderna från marias begravning till mig?



// Majas kusin Karro

2009-06-16 @ 20:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0