1:a Advent Ja visst är ljuset tänt...

Årets första advent kommer ovanligt tidigt, 27 november,  MEN snön kom inatt, så helt plötsligt känns det inte som 27 är så tidigt.

Advent har jag alltid tyckt varit en mycket fin tid. Allt är så förväntansfullt. Städningen riktigt skriker efter att bli gjord. Fänstren ska putsas o julgardinerna ska sättas upp.  Tänk va man förändrar sig med åren. I min ungdom så hade jag en hel del måste o får inte,  som man helt måste följa. Inga julgardiner före lucia och inga julprydnader förrän kvällen före julafton. Undra varför?  Idag så åker som sagt gardinerna upp till första advent o varför skulle dom inte göra det. Det blir ju så fint när stakarna o julrosorna pryder fönsterkarmen.



En gammal tradition som jag fortfarande tycker är viktig är att gå i kyrkan på första advent.
Det känns så rätt o så fint. Första kontakten med julmusiken och den fina stämningen som det ger.

För det mesta så blir valet Ljustorps kyrka, och iår var det givet att besöket skulle bli där.

Den 27 november är Tonys födelsedag och om han fått leva så skulle han ha fyllt 44 år idag.
Det är helt ofattbart att det är så många år som gått sedan han inte fick va med oss längre.
Man säger att tiden läker och visst gör den det MEN fortfarande så kan vissa dagar bli otroligt tunga.

Vi åkte upp till Ljustorp och det är så fantastiskt fint helt vitt  både på marken o i träden.

Vi tänder ljus på gravarna o just den här veckan hade vi många födelsedagar. Pappas födelsedag va den 24 och sedan Britt N fyllde år den 25 och som jag sagt Tony den 27.  Det känns så fint när ljusen är tända o man får säga GRATTIS.





Nu är det dax för högmässa med nattvard och vacker sång av Ljustorps Kyrkokör som är jätteduktiga.

Efter högmässan går vi till församlingshemmet på kyrkkaffe, Centerkvinnorna i Ljustorp har det som tradition att bjuda på Adventskaffe. Det har dom gjort i 70 år det är helt fantastiskt.

Vi åker hem efter ett fint besök i hembygdens kyrka och dessutom fick jag träffa en massa gamla bekanta.

Nu är det klart att ladda för julborden, lucia o allt annat som december bjuder på.




Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Ja livet är mycket förr och nu. Precis som dig har jag behållit det jag tycker om av traditionerna men de som var enbart måsten kar jag kastat bakom axeln.

För mig blev det inget kyrkbesök i år. Kroppen sa nej men jag hade gärna befunnit mig i en kyrka. Jag tycker överhuvudtaget om att vistas i sådana. det ger en frid och ro som är svår att få någon annan stans. Det såg jättemysigt ut på din bild av fönstret. Det r nog därför jag älskar den här tiden. Ljusets månad i flera bemärkelser

Ha en fin morgondag

2011-11-29 @ 23:00:46
URL: http://tankelek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0